Een oplossing voor ieder conflict
Conflicten zijn een bron van negatieve energie. Voor ieder conflict bestaat een oplossing; afhankelijk van de inhoud van de kwestie, de manier waarop jullie je ertoe verhouden en de onderlinge relatie. Hoe belangrijker de relatie, hoe meer er te winnen is bij gespreksvoering onder begeleiding van een conflictbemiddelaar (mediator). Wij faciliteren een veilige setting tijdens de gesprekken en gaan op zoek naar jullie gezamenlijke belangen. De sleutel naar jullie oplossing.
Conflictoplossing
Gespreksbemiddeling
Waar mensen samen werken en leven, ontstaan meningsverschillen en irritaties. Wegduwen van ergernissen gaat een tijd goed; totdat de emmer overloopt en de emoties hoog oplopen. Een conflictbemiddelaar helpt de-escaleren en mensen (opnieuw) te verbinden. Hierdoor ontstaat een warm zakelijk klimaat voor het voeren van een goed gesprek zodat oplossingen voor de problemen worden gevonden. Wanneer de oplossing tijdens de gesprekken wordt gevonden, worden de afspraken op papier gezet.
Soms is er meer nodig
- Afspraken zijn gemaakt, maar moeten bestendigd worden in een nieuwe manier van werken;
- De directie zit weliswaar weer op één lijn, maar een (management)team moet nog worden meegenomen;
- Oude ongewenste patronen moeten worden doorbroken zodat er ruimte voor een nieuwe manier van werken ontstaat;
- Om met elkaar in verbinding te blijven, zijn enkele nieuwe gefaciliteerde gesprekken nodig.
Ook de uitvoering van dit proces begeleiden wij.
Wanneer het niet mogelijk blijkt om in het gesprek voor alle punten een oplossing te vinden, kan een korte procedure bij de rechter uitkomst bieden. Deze procedure wordt gevoerd vanuit gezamenlijkheid.
De oplossing is júllie oplossing
Voor kansrijke conflictbemiddeling moeten alle gesprekspartijen achter deze aanpak staan. Uitgangspunt is geheimhouding en vertrouwelijkheid. De uiteindelijke oplossing, is júllie oplossing. De bemiddelaar faciliteert. En bekijkt welke aanvliegroute voor gespreksvoering het beste past bij (de stand van) het conflict. In veel gevallen worden eerst afzonderlijke gesprekken gevoerd voordat iedereen gezamenlijk aansluit.